دکتر سزاوار

بهترین جراح زیبایی تهران

دکتر سزاوار

بهترین جراح زیبایی تهران

بایگانی
  • ۰
  • ۰

پولیپ بینی

چه عواملی باعث ایجاد پولیپ بینی می‌شود؟

در بیشتر مواقع پولیپ بینی در نتیجه تحریک و التهاب طولانی مدت غشاهای مخاطی بر روی سینوس‌ها ایجاد می‌شود. برخی از متخصصان بر این نظرند که پولیپ بینی احتمالا بر اثر عوامل ژنتیکی ایجاد می‌شود. زیرا برخی به این بیماری مبتلا می‌شوند و برخی هم هیچ‌گاه پولیپ بینی را تجربه نمی‌کنند.

البته شرایط جسمی افراد هم در ابتلا به پولیپ بینی تاثیرگذار است. به طور کلی عوامل زیر می‌تواند باعث ابتلا به این عارضه شود:

  • ابتلا به سینوزیت مزمن
  • ابتلا به آسم
  • ابتلا به رینیت آلرژیک (تب یونجه)
  • داشتن حساسیت به برخی داروها از جمله آسپرین
  • ابتلا به فیبروز سیستیک
  • ابتلا به سندرم Churg-Strauss که یک بیماری بسیار نادر است و باعث التهاب رگ‌های خونی می‌شود.
 

چرا باید پولیپ بینی عمل شود؟

پولیپ اگرچه یک توده غیرسرطانی است، اما باعث مشکلات زیادی از جمله ناتوانی در صحبت کردن، ایجاد مشکلات تنفسی، سردردهای شدید سینوسی و خروپف در زمان خواب می‌شود. از سوی دیگر بی‌توجهی به پولیپ بینی به مرور زمان باعث بزرگ‌تر شدن این توده‌های اشکی شکل می‌شود.

طبق نظر دکتر مهدی سزاوار متخصص فک و صورت، اقدام به موقع برای درمان می‌تواند هر نوع مشکل تنفسی، تکلم و مشکلات خواب را از بین ببرد. اگر پولیپ بینی بزرگ و زیاد باشد، مشکلات زیر را به دنبال دارد:

  • انسداد بینی
  • مشکلات تنفسی
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • عطسه کردن
  • کاهش حس بویایی یا چشایی
  • سردرد و درد صورت
  • خرناس کشیدن در زمان خواب

بهترین راه برای درمان پولیپ بینی

از نظر دکتر سزاوار بهترین روش برای درمان پولیپ، انجام عمل پولیپ بینی است. در این روش ابتدا جراح قسمت داخلی بینی را معاینه می‌کند. بعد از گرفتن تصویر سی‌تی‌اسکن می‌تواند میزان و اندازه پولیپ بینی را مشاهده کند. همچنین در این روش تشخیصی، متخصص می‌تواند میزان ناهنجاری ساختاری مثل انحراف تیغه بینی و یا سایر بیماری‌ها مثل سینوزیت مزمن را هم تشخیص دهد.

گاهی وجود همین بیماری‌هاست که باعث ابتلا به پولیپ بینی می‌شود. بنابراین مراجعه به یک متخصص زبده و مجرب به شما کمک می‌کند علاوه بر درمان، دلیل ابتلا را هم تشخیص دهید و آن را برطرف کنید.

عمل پولیپ بینی چطور انجام می شود؟

بهترین زمان عمل پولیپ بینی

از نظر متخصصان فک و صورت بهترین زمانی که باید برای عمل پولیپ بینی اقدام کنید، نوجوانی و جوانی است. در این مدت اگر میزان توده‌های اشکی شکلِ پولیپ زیاد نشده باشد، با لیزر به راحتی برطرف می‌شود و مدت زمان درمان هم کوتاه‌تر خواهد بود. البته در مواردی هم متخصص فک و صورت اقدام به عمل پولیپ بینی نمی‌کند.

بلکه ممکن است بعد از معاینه حفره‌های بینی، اقدام به تجویز دارو کند. مهم‌ترین داروهایی که توسط متخصصان فک و صورت برای درمان پولیپ بینی تجویز می‌شود عبارت است از:

  • اسپری های استروئیدی بینی: این دارو به کوچک کردن پولیپ و پاکسازی مجاری بینی مسدود شده کمک می‌کند.
  • آنتی هیستامین: مصرف این دارو برای کمک به کاهش علائمی مثل آبریزش بینی و کاهش التهاب ناشی از آلرژی کاربرد دارد.
  • داروهای آنتی بیوتیک: اگر پولیپ بینی به دلیل عفونت باکتریایی سینوسی ایجاد شده باشد، متخصص فک و صورت این داروها را تجویز می‌کند.
  • قرص های استروئیدی خوراکی: تجویز این داروها هم برای کاهش تورم و سایر علائم پولیپ بینی است.

پس مراجعه به یک دکتر خوب برای عمل پولیپ بینی این مزیت را دارد که عارضه پولیپ با دارو رفع شود. گاهی شما به عمل جراحی هم نیاز ندارید و با دارو رفع می‌شود. البته این مورد به معاینه و تشخیص متخصص فک و صورت بستگی دارد.

بهترین زمان عمل پولیپ بینی

عمل پولیپ بینی چگونه انجام می‌شود؟

عمل پولیپ بینی در اصطلاح علم پزشکی با نام «پولیپکتومی» شناخته می‌شود. طبق گفته دکتر مهدی سزاوار متخصص فک و صورت،، ابتدا پزشک با کمک لوله‌ باریکی که بر روی آن یک دوربین و لامپ پرنور قرار دارد، می‌تواند نمای دقیقی از فضای داخلی بینی و سینوس‌ها را مشاهده کند.

عمل پولیپ بینی با لیزر انجام می‌شود که نیازی به ایجاد برش بر روی صورت نیست. در واقع شما به هیچ عنوان احساس درد یا ناراحتی نمی‌کنید. در عین حال عمل پولیپ بینی بدون بیهوشی و تنها با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در مواردی هم نحوه انجام این جراحی سرپایی و به صورت زیر است:

عمل جراحی آندوسکوپیک سینوس (FESS)

در این جراحی متخصص فک و صورت تمام مسیر تخلیه سینوس را بزرگ‌تر می‌کند. در نتیجه در آینده از تجمع مخاط در این قسمت جلوگیری می‌شود. دکتر خوب برای عمل پولیپ بینی برای جلوگیری از تشکیل مجدد پولیپ این روش را انجام می‌دهد.

بالون سینوپلاستی

متخصص فک و صورت یک کتتر بادکنکی کوچک را از طریق سوراخ بینی وارد مجرای سینوس می‌کند. بعد از اینکه کتتر باز شد، به تخلیه و عملکرد طبیعی سینوس کمک زیادی می‌کند.

مدت زمان عمل پولیپ بینی

برداشتن پولیپ بینی یک جراحی غیرتهاجمی و سرپائی است که زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد. اگر متخصص فک و صورت در کار خودش تجربه کافی داشته باشد، در مدت 30 دقیقه این جراحی را انجام می‌دهد. البته انجام معاینات عمومی و معاینه بینی را هم که به آن اضافه کنیم، روی هم رفته مدت زمان عمل پولیپ بینی یک ساعت است.

 

منابع

 

 

https://www.healthline.com/health/nasal-polyps

https://drsezavar.com

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiZht2418HtAhXFRxUIHeMUCx4QFjATegQILhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.nhs.uk%2Fconditions%2Fnasal-polyps%2F&usg=AOvVaw3FC-zRWfKCOzIYRJpTE6tN

https://www.webmd.com/allergies/nasal-polyps-symptoms-and-treatments

 

  • ۹۹/۰۹/۱۹
  • بهترین جراح زیبایی تهران دکتر سزاوار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی