دکتر سزاوار

بهترین جراح زیبایی تهران

دکتر سزاوار

بهترین جراح زیبایی تهران

بایگانی
  • ۰
  • ۰
تأثیر سیگار بر ایمپلنت دندانی چیست؟

ایمپلنت‌های دندانی یکی از بهترین متدهایی هستند که برای جایگزین شدن با دندان‌های از دست رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها هم ظاهر یک دندان طبیعی را دارند و هم می‌توانند به همان اندازه کاربردی باشند. البته همه افراد نمی‌توانند از متد استفاده کنند. به عنوان مثال تأثیر سیگار بر ایمپلنت‌های دندانی میتواند با اثرروی ترمیم زخم بر محل پیوند پایه ایمپلنت با استخوان تاثیر گذاشته وباعث بروز مشکلاتی در فرایند جوش خوردن ایمپلنت با استخوان گردد. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل تأثیر سیگار بر ایمپلنت را بررسی کنیم.

 

 
آیا سیگارهای الکترونیکی نیز برای ایمپلنت‌های دندانی مضر هستند؟

 

آنچه در این مقاله می خوانید

علت تأثیر سیگار بر ایمپلنت‌های دندانی چیست؟

این موضوع باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود. همانطور که می‌دانید سیگار کشیدن و به طور کلی استعمال هرگونه دخانیات روی دندان‌های سالم نیز اثرات سوء دارد. بنابراین افرادی که سیگار زیاد می‌کشند و مراقبت‌های لازم از دندان‌های خود را انجام نمی‌دهند، ممکن است در سنین جوانی به ایمپلنت یا حتی دندان مصنوعی نیاز داشته باشند.

بخاطر اثرات مضر نیکوتین، تنباکو و دود بسیاری از افراد سیگاری نمی‌توانند حتی برای کاشت ایمپلنت‌ها نیز اقدام کنند. این موضوع علت‌های مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

 
 

دود به لثه‌ها و استخوان‌های فک آسیب می‌رساند.

سیگار باعث می‌شود که دود در دهان شما گردش داشته باشد. این موضوع منجر به آسیب رسیدن به بافت‌های داخل دهان می‌شود. تا جایی که باتاثیرروی غدد بزاقی فرد سیگاری موجب کاهش ترشح بزاق وخشکی دهان گردد. خشکی دهان و کمبود بزاق آثار سوء بسیاری به دنبال دارد.

  • فرصت رشد باکتری‌ها در دهان بیشتر می‌شود.
  • احتمال پوسیدگی دندان‌ها بیشتر خواهد شد.
  • احتمال باقی ماندن آلودگی‌هایی چون بقایای مواد مغذی در بین دندان‌ها بیشتر می‌شود.
  • بافت‌ لثه‌ها آسیب می‌بیند.
  • استخوان‌های فک یا دهان تضعیف می‌شوند.

همه این موارد اهمیت دارند. اما تضعیف بافت لثه‌ها و استخوان‌های فک از تأثیر سیگار بر ایمپلنت است. برای کاشت فرد باید لثه‌ها و استخوان‌های سالمی داشته باشد که در فرد سیگاری این بافتها باتضعیفاتی همراه است

 
 

نیکوتین روی سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی دارد

به طور کلی نیکوتین سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. همچنین جریان خون و میزان اکسیژن خون در بدن را کاهش می‌دهد. همانطور که می‌دانید کاشت ایمپلنت به جراحی نیاز دارد. ترمیم زخم‌های بعد از جراحی نیز بر عهده سیستم ایمنی است. بنابراین زمانی که نیکوتین در بدن وجود داشته باشد، زخم‌ها به مدت بیشتری برای ترمیم نیاز دارند. حتی ممکن است اصلا ترمیم نشوند. بنابراین احتمال عفونت افزایش پیدا می‌کند. این موضوع تنها تأثیر سیگار بر ایمپلنت به شمار نمی‌رود. به طور کلی مانعی برای تمام عمل‌های جراحی است که با ایجاد برش نیاز دارند یا تهاجمی هستند.

علت تأثیر سیگار بر ایمپلنت‌های دندانی چیست؟

پیشگیری از جوش خوردن استخوان

این موضوع نیز تأثیر سیگار بر ایمپلنت است. همانطور که در قسمت قبل گفتیم، با وجود نیکوتین جریان خون و اکسیژن موجود در آن کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر ایمپلنت باید با استخوان فک بیمار ترکیب شود و به عبارتی جوش بخورد تا بیمار بتواند از ایمپلنت استفاده کند. در صورت جوش نخوردن ممکن است ایمپلنت یا استخوان فک آسیب ببینند. همچنین بیمار در فرایند جویدن با مشکل مواجه می‌شود. آزمایشات بالینی نشان داده است که استخوان افراد سیگاری دیرتر از سایر افراد جوش می‌خورد. بنابراین این موضوع نیز می‌تواند  کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری راباچالشی جدی مواجه کند

 
 

چگونه می‌توان تأثیر سیگار بر ایمپلنت را کاهش داد؟

در صورتی که سیگار می‌کشید و قصد دارید کاشت ایمپلنت انجام دهید، به فاکتورهای زیر توجه داشته باشید.

  • ترک سیگار را جزو اولویت‌های خود قرار دهید. برنامه‌های بسیاری به صورت آنلاین و حضوری برای این کار وجود دارد. سعی کنید از حمایت خانواده خود در این راه استفاده کنید.
  • در صورتی که نمی‌توانید سیگار را ترک کنید، حداقل یک هفته قبل از عمل کاشت ایمپلنت و دو ماه بعد از آن سیگار را ترک کنید. (این بخش برای افرادی است که می‌توانند کاشت ایمپلنت داشته باشند).
  • بهداشت دهان و دندان را با حساسیت بسیاری رعایت کنید.
  • در صورتی که بعد از کاشت، سیگار می‌کشید، برای کاهش تأثیر سیگار بر ایمپلنت‌های دندانی، بعد از هر بار استعمال در دهان خود آب بچرخانید (اصطلاحا قرقره کنید).
  • حتما در نوبت‌های منظم به پزشک مراجعه کنید و از سلامت ایمپلنت‌ها، سایر دندان‌ها، لثه‌ها و استخوان‌های فک خود اطمینان حاصل کنید.
چگونه می‌توان تأثیر سیگار بر ایمپلنت را کاهش داد؟

چقدر بعد از کاشت ایمپلنت می‌توان سیگار کشید؟

بهترین پاسخ برای این سوال «هیچوقت» است. اما در هر صورت برخی از افراد به سیگار وابسته هستند و توانایی ترک آن را ندارند. در قسمت قبل تاحدودی به این موضوع اشاره کردیم. سعی کنید از دو هفته قبل از عمل جراحی کاشت ایمپلنت سیگار را متوقف کنید. این توقف را تا سه ماه بعد از عمل هم ادامه دهید. بعد از سه ماه به این فکر کنید که اگر سه ماه بدون سیگار ادامه داده‌اید، پس می‌توانید آن را برای همیشه ترک کنید!

در چند روز اول بعد از جراحی، سیستم ایمنی به کمک لخته‌های خون زخم را تا حدودی می‌بندد تا از خونریزی یا ورود آلودگی به آن جلوگیری کند. از بین رفتن این لخته خون یا آلوده کردن آن از انواع تأثیر سیگار بر ایمپلنت دندان به شمار می‌رود. بنابراین توصیه می‌شود تا سه روز بعد از جراحی به هیچ وجه از سیگار استفاده نشود. در غیر این صورت ممکن است بیمار دچار عفونت‌های دردناکی شود. علاوه بر سیگار کشیدن،‌تف کردن و مک زدن نیز در این سه روز نباید انجام شود.

 
 

آیا سیگارهای الکترونیکی نیز برای ایمپلنت‌های دندانی مضر هستند؟

سیگارهای الکترونیکی یکی از راه‌هایی هستند که افراد برای ترک سیگار از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما در هر صورت همچنان سیگارند و تأثیر سیگار بر ایمپلنت دندان منفی است! سیگارهای الکترونیکی یک واحد گرمایشی کوچک دارند که مایع را به بخار تبدیل می‌کند و شخص بخاری از نیکوتین و سایر مواد شیمیایی را استنشاق خواهد کرد. بخار به اندازه دود مضر نیست. اما همچنان خشکی دهان می‌شود. بنابراین به روند بهبود زخم بعد از کاشت ایمپلنت کمک نمی‌کند. حتی ممکن است باعث تشدید پوسیدگی دندان‌ها نیز بشود. البته اثرات سوء سیگارهای الکترونیکی نسبت به انواع سنتی بسیار کم‌تر است. بنابراین اگر بتوانید آن را با نمونه‌‌های سنتی جایگزین کنید، شرایط را کمی بهتر کرده‌اید.

 

منابع:

 

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi2uNm69NrtAhULUcAKHVquALMQFjAMegQIJhAC&url=https%3A%2F%2Fhiossen.com%2Fnews%2Fsmoking-and-dental-implants%2F&usg=AOvVaw0S7XT5sS0ymqhBKZzLWmrc

 

https://drsezavar.com/cigarettes-and-dental-implants/

 

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi2uNm69NrtAhULUcAKHVquALMQFjALegQIHxAC&url=https%3A%2F%2Fwww.click4teeth.com%2Ffeature-articles%2Fsmoking-and-dental-implants%2F&usg=AOvVaw2ctbI7chsAdsSpa92545z2

 

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi2uNm69NrtAhULUcAKHVquALMQFjAKegQIARAC&url=https%3A%2F%2Fwww.ncbi.nlm.nih.gov%2Fpmc%2Farticles%2FPMC3894084%2F&usg=AOvVaw3j1AUxuJEt3hr5ff8WyPxK

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی